zondag 1 juli 2012

Portrettekening met Caran d'Ache Graftone

Ik heb een nieuw materiaal ontdekt:: Grafstone zwart krijt van Caran d'Ache. Het lijkt op contékrijt, en is iets duurder, maar het is het waard! Het is in verschillende hardheden verkrijgbaar, maar geef mij maar 6B. Want het het is prima te slijpen, zodat ik met een scherpe punt voldoende detail kan weergeven.
Nu zoek ik nog een wit krijtje dat ik erover heen kan gebruiken om nog meer detail in een lichte kleur toe te voegen. Morgen ga ik ernaar op zoek (vandaag zijn de winkels gesloten).
Update: ik heb een pennetje gekocht waar witte acrylverf uit komt, met een heel dunne lijn en fijn gedoseerd. Wel spierwit (mijn papier is eerder cremekleurig). Maar leuke oplossing, want een krijtje werkte niet; dan moest ik eerst fixeren en dat wilde ik niet. Want bij het fixeren wordt de krijtstructuur zodanig veranderd, dat de zachtheid verloren gaat. En dat haalt meteen de essentiele tactiele kwaliteit in mijn werk (zachte, bijna voelbare hondeharen) weg.

Deze tekening van mijn (natte) hond Athi is 42 x 42 cm.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten